Opóźniony rozwój mowy

Rodzaje

  • SORM (samoistny opóźniony rozwój mowy)- dotyczy tylko procesu mówienia, zachowany jest natomiast prawidłowy rozwój zdolności rozumienia.
  • NORM(niesamoistny opóźniony rozwój mowy)

Jeżeli nie znaleźli Państwo zagadnienia dotyczącego Państwa sytuacji lub mają Państwo jakiekolwiek pytania, proszę o indywidualną konsultację telefoniczną.

mgr Katarzyna Florek

logopeda, neurologopeda

Telefon: 663131872

Przyczyny NORM

  • uszkodzenie słuchu
  • niski iloraz inteligencji
  • dysfunkcja aparatu artykulacyjnego: rozszczepy, skrócone wędzidełko języka, anomalie zębowe, wady zgryzu, przerost trzeciego migdałka ,polipy, krzywa przegroda nosowa, przerost śluzówki nosa
  • uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego
  • deprywacja środowiskowa
  • zaburzenia emocjonalne i psychiczne:
    • Autyzm wczesnodziecięcy – ujawnia się do 30 m. ż, dziecko jest obojętne, ma ubogą mimikę twarzy, bawi się jedną rzeczą, nie lubi zmian, stereotypy ruchowe. 

Mowa: uboga, echolaliczna ( mimowolne powtarzanie dźwięków, słów, zwrotów natychmiast po ich usłyszeniu), brak akcentu, monotonia wypowiedzi

  • Zespół Aspergera mowa jest perfekcyjna z nadmierną intonacją
  • Zespół Retta występuje najczęściej u dziewcząt między 7, a 24 m .ż, utrata mowy
  • Schizofrenia dziecięca – dziecko jest bardzo grzeczne, bawi się samotnie. Mowa:  małomówność, mówienie o sobie w 3 os .l. p, prowadzenie monologu. Schizofazja – gubienie wątku, rozkojarzenie mowy.
  • Mutyzm – dziecko przestaje mówić z przyczyn emocjonalnych, psychologicznych:
    • mutyzm całkowity – dziecko nie odzywa się do nikogo
    • mutyzm wybiórczy – dziecko nie odzywa się do wybranej osoby
    • mózgowe porażenie dziecięce:

    Co powinno zwrócić uwagę:

    • zaburzenia snu, problemy z karmieniem, trudności w ssaniu, połykaniu, wypychanie językiem smoczka
    • zbyt mała aktywność ruchowa, wiotkość
    • tendencja dziecka do odginania się
    • bardzo dużo wrażliwość na wszelkie bodźce
    • ukrywanie kciuka w zamkniętej dłoni