Zespół Aspergera

Dzieci z zespołem Aspergera wykazują następujące cechy:

  • Dzieci z zespołem Aspergera posiadają stosunkowo nietypowy profil umiejętności językowych, przy czym do zdiagnozowania zespołu Aspergera wymagane są przynajmniej trzy z następujących cech (Gillberg i Gillberg,1989):
  1. opóźnienie rozwoju mowy
  2. pozornie doskonała ekspresja mowy
  3. pedantyczny język formalny
  4. dziwna prozodia, szczególne cechy głosu
  5. upośledzenie rozumienia obejmujące błędne interpretowanie dosłownych lub pośrednich znaczeń
  • Rodzice i nauczyciele małego dziecka mogą uważać, że jest ono niezdarne i ma problemy z koordynacja i zręcznością. Może nie umieć zawiązać sobie sznurowadeł,
    z trudnością opanowywać umiejętność jazdy na rowerze, pisania, czy łapania piłki,
    a także poruszać się nienaturalnie podczas chodzenia czy biegania.
  • Niezwykła pod względem intensywności i koncentracji fascynacja jakimś tematem
  • U niektórych dzieci z zespołem Aspergera mogą występować niezależnie od woli, gwałtowane i nagłe ruchy ciała oraz niekontrolowana artykulacja, które przypominają zespół Tourett’a .
  • U małych dzieci z zespołem Aspergera występuje skłonność do zaburzeń nastroju, a niektóre niemal stale wydają się niespokojne.
  • Dziecko może mieć nietypowe preferencje dotyczące pożywienia i nawyki związane z posiłkami i wyglądem jedzenia.
  • Dziecko z zespołem Aspergera często ma problemy z opanowaniem sztuki negocjacji
    i kompromisu, może nie wiedzieć, kiedy należy się wycofać i przeprosić.
  • Dziecko z zespołem Aspergera ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni ( bycie obiektem żartów innych dzieci)

 

Jeżeli nie znaleźli Państwo zagadnienia dotyczącego Państwa sytuacji lub mają Państwo jakiekolwiek pytania, proszę o indywidualną konsultację telefoniczną.

mgr Katarzyna Florek

logopeda, neurologopeda

Telefon: 663131872