Zespół Aspergera
Dzieci z zespołem Aspergera wykazują następujące cechy:
- Dzieci z zespołem Aspergera posiadają stosunkowo nietypowy profil umiejętności językowych, przy czym do zdiagnozowania zespołu Aspergera wymagane są przynajmniej trzy z następujących cech (Gillberg i Gillberg,1989):
- opóźnienie rozwoju mowy
- pozornie doskonała ekspresja mowy
- pedantyczny język formalny
- dziwna prozodia, szczególne cechy głosu
- upośledzenie rozumienia obejmujące błędne interpretowanie dosłownych lub pośrednich znaczeń
- Rodzice i nauczyciele małego dziecka mogą uważać, że jest ono niezdarne i ma problemy z koordynacja i zręcznością. Może nie umieć zawiązać sobie sznurowadeł,
z trudnością opanowywać umiejętność jazdy na rowerze, pisania, czy łapania piłki,
a także poruszać się nienaturalnie podczas chodzenia czy biegania. - Niezwykła pod względem intensywności i koncentracji fascynacja jakimś tematem
- U niektórych dzieci z zespołem Aspergera mogą występować niezależnie od woli, gwałtowane i nagłe ruchy ciała oraz niekontrolowana artykulacja, które przypominają zespół Tourett’a .
- U małych dzieci z zespołem Aspergera występuje skłonność do zaburzeń nastroju, a niektóre niemal stale wydają się niespokojne.
- Dziecko może mieć nietypowe preferencje dotyczące pożywienia i nawyki związane z posiłkami i wyglądem jedzenia.
- Dziecko z zespołem Aspergera często ma problemy z opanowaniem sztuki negocjacji
i kompromisu, może nie wiedzieć, kiedy należy się wycofać i przeprosić. - Dziecko z zespołem Aspergera ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni ( bycie obiektem żartów innych dzieci)
Jeżeli nie znaleźli Państwo zagadnienia dotyczącego Państwa sytuacji lub mają Państwo jakiekolwiek pytania, proszę o indywidualną konsultację telefoniczną.